tankar

Funderingar kring Black Friday

Jag ville egentligen skriva ett genomtänkt och vettigt inlägg om Black Friday och konsumtion. Dessvärre så befinner jag mig på grund av sömnbrist och sjukdom i ett tillstånd av total trötthet och förvirring, så vi får se hur det går. Troligtvis blir det både ogenomtänkt och rörigt, men jag kör på ändå.

Det jag tänker är att debattklimatet i sociala medier är sådär polariserat som det ofta blir, och man måste liksom välja läger. Å ena sidan har vi influencers som hakar på Black Friday med allt vad det innebär – och med till synes noll tankar om eller insikt i det negativa med att bidra till konsumtionshetsen. Å andra sidan har vi motreaktionerna, där influencers (och andra människor) aktivt tar avstånd från Black Friday. Vilket såklart är toppen. Men det är något som skaver lite ändå. Jag tänker att många av dessa personer är medelklassmänniskor som gladeligen konsumerar rätt så mycket resten av året men hakar på trenden att rasa över Black Friday (obs #inteallainfluencers). Jag kan uppleva det lite hycklande bara, som att det inte är något annat än ett statement, och sedan kör man på som vanligt.

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är bra på alla sätt och vis att minska sin konsumtion, att välja second hand, och att försöka påverka andra människor att göra detsamma. Jag är helt för att slopa en dag som bara handlar om att konsumera mera. Men det viktigaste är väl ändå att tänka på det de resterande 364 dagarna om året också. Och samtidigt har jag full förståelse för att de som har svårt att ens få vardagen att gå ihop ekonomiskt passar på att till exempel köpa kläder till sina barn när det är 70% rea. Jag har inte liks mycket förståelse för de som passar på att shoppa loss fullständigt. Det är inte så svart eller vitt, och jag tycker att ett klassperspektiv saknas.

Visst vore det fantastiskt om alla kunde dra ner på sin konsumtion, året om. Problemet är att vi har ett samhällsklimat där vi ständigt matas med bilder av lyckliga, lyckade människor med den snyggaste inredningen, de snyggaste kläderna och de bästa hudvårdsprodukterna. Vi behöver bara vakna på morgonen, sträcka oss efter telefonen och så finns det precis där. In your face. Allt som vi tror att vi behöver. Om man är någotsånär aktiv på sociala medier så är det svårt att värja sig. Men kanske håller vindarna på att vända, kanske inser folk på riktigt att det inte är hållbart. Att upprätthålla ett system som går ut på att konsumera. Jag sätter mig inte själv på några höga hästar, har definitivt mycket att lära när det gäller konsumtion, hållbar utveckling och klimatsmarta val.

Ett steg på vägen är att äntligen läsa Naomi Kleins Chockdoktrinen som jag lånade på biblioteket idag. Naomi Klein granskar och ifrågasätter kapitalismen och nyliberalismen bland annat genom att visa en modell som går ut på att liberala reformer genomförs effektivast när människorna i ett samhälle befinner sig i ett tillstånd av chock och därmed är desorienterade. Egentligen borde jag kanske läsa hennes bok Det här förändrar allt, där hon skriver om hur den globala uppvärmningen inte kan stoppas under den nuvarande kapitalistiska ordningen. Men det får bli en annan gång. Jag börjar med den här och hoppas att den ska ge mig många nya insikter.

0

2 kommentarer

  • Mirjam

    Tack så mycket, va glad jag blir! Har inte heller läst något av Klein men har tänkt göra det väldigt länge, så det är på tiden nu. Ja, det är så svårt det där… känns som att det är nästan omöjligt att stå emot och inte bli påverkad. Ingen människa är en ö. Det är helt klart lättare att bara ta av sig de kritiska glasögonen än att hela tiden ifrågasätta om man verkligen behöver en viss pryl.
    För det skänker ju en viss ”lycka” och njutning att köpa något nytt och fint och det är svårt att inte ge efter för impulsen. Man får väl göra så gott man kan utifrån det samhälle vi lever i helt enkelt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *